Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vojenské muzeum na demarkační linii

muzeum-rokycany.jpgVojenské muzeum na demarkační linii bylo slavnostně otevřeno v rámci oslav Dne veteránů v Rokycanech 11.11.1997 tehdejším velitelem pozemního vojska generálem Jiřím Šedivým symbolicky v čase ukončení první světové války v 11 hodin 11 minut. Zakladatelem a provozovatelem muzea je Nadace pozemního vojska AČR ve spolupráci s Armádou České republiky, Vojensko historickým ústavem AČR, Západočeským muzeem v Plzni a Městským úřadem v Rokycanech. Od počátku 90.let je hybnou silou celého dění sběratel vojenské techniky František Koch. Jeho sbírka se postupně rozrůstala o další a další techniku, přišli nadšení spolupracovníci a fandové. Na okraji Rokycan  se díky městskému úřadu a velení armády podařilo získat místo v bývalých kasárnách raketového pluku. V roce 1995 vznikla péčí čtyř zakladatelů Nadace pozemního vojska AČR. Postupně tak vzniklo největší nestátní vojenské muzeum v České republice, vystavující přes 170 kusů různé vojenské techniky, která je až na výjimky provozuschopná. Muzeum je zaměřeno na výzbroj, výstroj a techniku naší armády od roku 1918 do současnosti a na techniku a výzbroj armád, které ukončily druhou světovou válku na demarkační linii, jenž  probíhala právě v okolí Rokycan.

 V centru muzea najde návštěvník budovu s vnitřní expozicí, která nám v jednotlivých místnostech představuje výstroj a výzbroj československé prvorepublikové armády včetně připomínky pohraničního opevnění, dále pak expozice armády fašistického Německa a spojeneckých armád Velké Británie, Spojených států a Sovětského svazu.
 Pod krytým přístřeškem je vystavena kolová technika z období první republiky, z níž nejvzácnější je štábní automobil Škoda 903 Superb, četnický autokar Walter a replika obrněného automobilu Tatra vz.30. Technika z druhé světové války je zastoupena automobily ze všech bojišť a armád obou stran. Vedle sebe tak mimo jiné najdeme legendární Willys MB a Dodge s jejich ruským kolegou GAZem 67, slavného dělníka východní fronty nakladní automobil Studebaker US-6 a jeho protějšek ze západních bojišťGMC 353 CCKW, několik verzí standardních německých nákladních automobilů Opel Blitz, Mercedes či Phänomen Granit spolu s kořistní Pragou RN a Tatrou 57 K stojí vedle různých verzí Fordu Canada a či britského Bedfordu OXD. Dále pak expozice pokračuje představením nákladních a terénních vozů ČSLA značek Tatra, Praga, Zil, Ural, Gaz, Uaz nebo Kraz.
 V dělostřeleckém parku pod širým nebem jsou protitanková děla, kanóny a houfnice Rudé armády a Wehrmachtu, které byly používány za druhé světové války a poté i v naší poválečné armádě včetně mnoha typů protiletadlových děl.
 Pásovou techniku zahajuje řada legendárních sovětských tanků T-34/85 válečné i poválečné výroby. Následují samohybná děla SU-100, přestavba tanku T-34 na  těžký německý tank Pz.Kfz. VI Tiger, kolopásové transportéry OT-810 v několika verzích včetně přestavby na různé verze německých Sd.Kfz.251, vyprošťovací tanky VT-34, VT-55 a střední tank T-55AM2. Neméně početná je i kolekce obrněných transportérů z výzbroje ČSLA.
Virtuální prohlídka: