Rozhledna na Kožichu u Libákovic

Historie vyhlídkových staveb na vrchu Kožich nad obcí Libákovice je již poměrně letitá. Někdy kolem roku 1920 zde byla postavena dřevěná stavba ve tvaru jehlanu, kterou tvořily čtyři kůly a dvě patra spojena žebříky. Věž sloužila účelům zeměměřičským, ale byla využívána i jako rozhledna. Ve 40. letech 20. stol. byla na témže místě postavena podobná, ale vyšší věž. Po roce 1968 si zde armáda zřídila pozorovatelnu. Rozhledna poté postupem času zanikla. Nová výhledová historie místa se začala psát v roce 2007, kdy byla postavena společností Vodafone ocelová příhradová konstrukce, která slouží pro šíření signálu mobilní sítě a zároveň je užívána jako rozhledna s vyhlídkovou plošinou ve výšce 24 m. Celá stavba je vysoká 35 m. Otevření rozhledny pro veřejnost proběhlo v roce 2008.

Rozhledna stojí na návrší Kožich 1 km SV od obce Libákovice (část obce Řenče), ve výšce 581 m n.m.

kozich-c.jpgK rozhledně se dostaneme z obce Libákovice. V obci můžeme zaparkovat a odtud vyjdeme směrem na Letiny, ale v zatáčce půjdeme rovně směrem k fotbalového hřišti a tam již rozhlednu zahlédneme částečně ukrytou v lesíku. Na místo dojdeme po neznačené polní cestě. Cesta je dlouhá asi 1 km. Teoreticky je možné cestu absolvovat autem, ale je to spíše pro offroad. Nejbližší železniční stanice se nachází v Blovicích (žel. trať. č. 190 Plzeň - České Budějovice). Od nádraží se vydáme po modré TZT směrem na Podhájí. Až podejdeme železniční trať, budeme pokračovat dále po silnici na Seč, kde narazíme na žlutou značku. Po té dojdeme až na rozcestí "Chocenický Újezd, rozc." a po neznačené cestě pokračujeme do obce Chocenický Újezd. Dále půjdeme Z směrem po lesní cestě přes Čertovo břemeno a dorazíme až k rozhledně. Cesta je dlouhá asi 8,5 km.

Vyhlídka nabízí rozhled po jižním Plzeňsku, kde lze spatřit např. hrad Radyně nad Starým Plzencem, Nepomucko se zámkem Zelená hora, Přešticko atd. Vidět lze i vrcholky Brd s Třemšínem, kde je rozhledna a spatřit lze také Šumavu.

V blízkosti rozhledny, na úpatí Kožichu se nachází buližníkový skalní hřbet Čertovo Břemeno, který se v terénu projevuje vystupujícími skalkami, částečně narušenými těžbou.